dijous, 17 de desembre del 2015

L'olla de Nadal



VOCABULARI: 

PENQUES (PENCA):
Hortalissa, amb forma de tira ampla. 
Aquesta ensalada porta unes penques boníssimes. 
Jo he menjat moltes penques.
A mi no m'agraden les penques.


JUPETÍ: 
Peça de roba sense mànegues.
Jo porte un jupetí blau.
Els jupetins tornen a estar de moda.
El meu amic Sufian té un jupetí molt còmode.


BRODAT (BRODAR):
Ornament fet sobre un teixit amb fil i agulla.
La brusa té un brodat al voltant del coll. 
Li agradava brodar mocadors.
La meua iaia m'ha brodat el jupetí.
 


TUBERCLES (TUBERCLE):
Part d'una arrel o tija subterrània. Com les creïlles, carlotes, naps...
Hi ha tubercles comestibles com la creïlla o el moniato. 
Les carlotes són tubercles.



DECEBUDA (DECEBUT o DECEBRE):
No respondre a les expectatives. 
He decebut a un amic. 
Els resultats dels exàmens m'han decebut.
La pel·lícula m'ha decebut, esperava que fóra més bona. 



EMPRAR:
Utilitzar alguna cosa.
He emprat el llàpis per a fer l'examen. 
Al col·legi emprem la música per a entrar i eixir.
El ninot empra una lupa per a llegir millor.

 

DRAP:
Tros de tela vell i inservible. Pots emprar-lo per a netejar.
Jo use un drap per a netejar les meues botes.
Ma mare utilitza un drap per a traure les coses del forn.
Després de la cursa estava fet un drap.



TENDRES (TENDRE):
Que es deixa fàcilment mastegar.
Aquella vedella és molt tendra.
Aquella novel·la m'agradà molt, era molt tendra.
La imatge del porquet és molt tendra.




VEDELLA: 
Bou o vaca que no té més d'un any d'edat. La carn de vedella. 
Els vedells s'alimenten de la llet de la vaca.
Em fa pena menjar vedella.
A Anglaterra hi ha prats amb moltes vaques i vedelles.



ESTANÇA: 
Habitació o apartament. 
Ma mare va mostrar les estances de la casa a la meua família.
El guia ens va mostrar les luxoses estances del palau reial. 
La meua casa té nou estances. 



JULIVERT/JOLIVERT: 
Planta de tiges primes i amb les fulles compostes de tres peces de forma triangular. 
A la terrassa del meu iaio hi ha jolivert. 
Ma mare utilitza jolivert per a cuinar. 
 

ESCURAVA (ESCURAR): 
Netejar els plats, gos i coberts. Rentar.
Estic escurant els plats. 
Ma tia escura molt bé.  

 

EMBOLICADA (EMBOLICAT o EMBOLICAR):
Envoltar algun objecte amb paper, roba o qualsevol cosa flexible. 
Hem embolicat els regals amb un paper bonic. 
L'esmorçar està embolicat.  

 

APARENÇA:
Aspecte exterior. 
Té una aparença trista. 
Les aparences enganyen. 

 

REMULL: 
Posar dins l'aigua o altre líquid.
Em vaig remullar al riu.
Es posen els cigrons a remull. 









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada